Bartomaud
Image default
Media

Vermogen van Jan Lammers

Jan Lammers, geboren op 2 juni 1956 in Zandvoort, is zonder twijfel een van de meest veelzijdige en succesvolle Nederlandse autocoureurs ooit. Als voormalig Formule 1-coureur, winnaar van de 24 uur van Le Mans en teammanager heeft Lammers een indrukwekkend en levendig parcours afgelegd in de internationale autosportwereld. Zijn loopbaan is een inspiratie voor velen, en zijn betrokkenheid in de autosport blijft tot op de dag van vandaag onmiskenbaar.

De vroege dagen van een racefenomeen

Lammers groeide op in Zandvoort, vlakbij het iconische racecircuit. Al op jonge leeftijd raakte hij vertrouwd met auto’s, onder andere door te werken bij een rijvaardigheidscentrum van coureur Rob Slotemaker. Op slechts zestienjarige leeftijd begon hij met racen. Met een Simca Rallye 2 zette Jan zijn eerste stappen in de autosport door de nationale toerwagenkampioenschappen te domineren. Zijn talent bleef niet onopgemerkt; hij werd de jongste Nederlandse kampioen ooit in 1973.

Niet veel later maakte Lammers de overstap naar formulewagens. Hij bewees zijn potentie in de Formule Ford en formule 3, waar hij in 1978 het Europees Kampioenschap won. Dit succes bracht hem in een adem genoemd met toekomstige iconen als Alain Prost en Nelson Piquet. Het was onvermijdelijk dat Formule 1 volgde.

Jaren in de Formule 1

Lammers maakte zijn Formule 1-debuut in 1979 bij het Shadow-team. Gedurende vier seizoenen racete hij in de hoogste klasse van de autosport voor teams als ATS, Ensign en Theodore. Hoewel Lammers zijn absolute talent tentoonstelde, reed hij vaak in teams met beperkte middelen en kon hij geen wereldkampioenschapspunten scoren. Toch waren er enkele indrukwekkende momenten, zoals een vierde startpositie in de Grand Prix van Long Beach in 1980. Zijn technische vaardigheden en doorzettingsvermogen brachten hem het respect van zijn peers, ook al bleef het grote succes in de Formule 1 uit.

Na een spectaculaire comeback in 1992 bij March reed Lammers nog twee Grand Prix-races, waarmee hij een record vestigde voor de langste pauze tussen Formule 1-starts (tien jaar). Dit versterkte zijn reputatie als doorzetter die keer op keer nieuwe uitdagingen aanging.

De triomf in de 24 uur van Le Mans

Het keerpunt in Lammers’ carrière kwam met endurance-racen. Zijn overstap naar de 24 uur van Le Mans leverde hem blijvend succes op. De kers op de taart was zijn overwinning in 1988 met de Jaguar XJR-9LM, samen met teamgenoten Johnny Dumfries en Andy Wallace. Hiermee schreef Lammers Nederlandse autosportgeschiedenis. Het was de eerste Nederlandse overwinning in deze prestigieuze race sinds Gijs van Lennep in 1971.

Naast Le Mans reed Lammers in andere grote races zoals de 24 uur van Daytona, die hij in 1988 en 1990 won. Zijn veelzijdigheid en uithoudingsvermogen maakten hem een geliefde rijder in het wereldwijde endurance-circuit.

Teammanager en Racing for Holland

Jan Lammers behaalde niet alleen succes achter het stuur, maar ook als teammanager. Hij richtte in 2001 Racing for Holland op, een team dat uitkwam in de FIA Sportscar Championship en de 24 uur van Le Mans. Het team viel op door zijn innovatieve sponsorstrategie, waarbij bedrijven en fans bijdragen konden leveren in ruil voor hun naam op het carrosserie van de auto.

Onder leiding van Lammers behaalde Racing for Holland grote successen, waaronder de FIA Sportscar Championship-titels in 2002 en 2003. Zijn mix van managementvaardigheden en ervaring als coureur bleek een winnende formule.

Inspirator voor het huidige Nederlandse autosportklimaat

Naast zijn prestaties op de baan heeft Lammers ook een belangrijke rol gespeeld als ambassadeur van de Nederlandse autosport. Hij was een sleutelpersoon in de terugkeer van de Grand Prix van Nederland in Zandvoort, die in 2021 na een lange afwezigheid opnieuw werd georganiseerd als onderdeel van de Formule 1-kalender. Als sportief directeur was Lammers nauw betrokken bij de voorbereidingen en de succesvolle realisatie van dit evenement.

Het vermogen van Jan Lammers

Met een carrière die zich uitstrekt over vijf decennia heeft Jan Lammers een solide financieel fundament opgebouwd. Zijn inkomsten bestaan uit prijzengeld, salaris als coureur en teammanager, en sponsorcontracten. Daarnaast heeft hij geprofiteerd van zijn mediaoptredens en de verkoop van zijn autobiografie. Hoewel exacte cijfers niet openbaar zijn, is het duidelijk dat Lammers door zijn slimme management en veelzijdige carrière een welvarend leven heeft opgebouwd.

Jan Lammers blijft een inspiratiebron binnen en buiten de autosport. Zijn doorzettingsvermogen, innovatieve aanpak en pure passie maken hem een unieke persoonlijkheid in de geschiedenis van de Nederlandse sport.